100 års jubileum

JUBILEUMSMARKERING

18. mai 2018 fyller Norges Døveforbund 100 år! Det har vært hundre år med blod, svette og gleder! Vi har fått til samfunnsendringer som folk sa var umulig å få til, for eksempel – førerkort for døve, teksting på TV, gratis tilgang på profesjonelle tegnspråktolker, anerkjennelse av tegnspråk som et fullverdig språk og mye mer.

Vi feirer med flere markeringer i 2018, men selve høydepunktet er markeringen som skjer i Oslo 18.mai 2018. Vi håper at flest mulig tar seg en tur innom Oslo for å delta på denne spektakulære markeringen!

Program for 18.mai 2018:

• Kl 13.00-14.30: En høytidelig markering på Rådhuset i Oslo med gratis tapas (program kommer når det nærmer seg).
  • Kl 15.00: Dørene på Shamrock pub (en pub rett under Teater Manu) åpnes. Der er det mulig å kjøpe mat helt frem til puben stenges.
  • Kl 16.30: Dørene på Teater Manu åpnes. Kun de som er påmeldt får bli med og det er begrenset plass. Jubileumsmarkeringen vises gratis på storskjerm nede på Shamrock pub for de av dem som ikke har fått plass på Teater Manu.
  • Kl 17.00: Markering hos Teater Manu begynner. Det skal være et one-man-show, bildeshow, visning av jubileumsfilm og lansering av ny logo (et mer detaljert program kommer når det nærmer seg)
  • Kl 18.30: Festen fortsetter på Shamrock pub. Kl 01.00 Shamrock pub stenges.

Alle markeringer er gratis, men man må melde seg på! Påmeldingsfrist til alle arrangementer: 1.april 2018.

MELD DEG PÅ HER

Spørsmål sendes til jubileum@doveforbundet.no

ANTALL PLASSER

Rådhuset: 400. Kun Teater Manu: 150. Shamrock pub/Teater Manu: 400. Kun Shamrock pub 250.

DET VIL VÆRE FØLGENDE MULIGHETER:

• Meld deg på hele markeringen (rådhuset og på Teater Manu, de som ikke får plass på Teater Manu skal få plass på Shamrock pub. Gratis, men gebyr på 200 kr hvis du ikke gir beskjed om forfall innen en uke før – det av hensyn til de som står på venteliste).

• Meld deg på kun til markering på Rådhuset

• Meld deg på kun til markering på Teater Manu. Alle som er med på Teater Manu får automatisk plass på Shamrock pub (Gratis, men gebyr på 200 kr hvis du ikke gir beskjed om forfall innen en uke før – det av hensyn til de som står på venteliste)

• Meld deg på kun til festen på Shamrock pub (alle som har meldt seg på til Teater Manu får automatisk plass). Det er begrenset plass så man må melde seg på forhånd. Hvis du ikke har meldt deg på så får du plass hvis det er ledige plasser.

ANDRE JUBILEUMSMARKERINGER:

Jubileumsfrimerke: Posten har laget et jubileumsfrimerke som ble sluppet ut i november 2017.

Jubileumsstafett: Et stafettlag fra Norges Døveforbund skal besøke døveforeningene for å markere jubileet. Mer informasjon kommer.

Jubileumsbok: Tidligere redaktør av Døves Tidsskrift, Helge Herland, har skrevet en lettlest jubileumsbok. Boken er på cirka 550 sider som forteller om forbundets historie, fra begynnelsen til i dag. Boken har en offisiell lanseringsdato 18.mai, men skal selges på jubileumsstafetten som skjer i forkant.

Jubileumsfilm: Døves Media lager en jubileumsfilm. Filmen har premiere på jubileumsdagen 18.mai 2018. Mer informasjon kommer.

Fagdag 24.september 2018: Vi har en egen markering i forbindelse med FNs nasjonaldag for tegnspråk 23.september. Fagdagen skal ha tema «Universell utforming + tegnspråk = sant». Mer informasjon kommer.