Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 på ekspedisjonskontoret på Stortinget / Foto: Morten Brakestad/Stortinget

Slik jobber Norges Døveforbund med statsbudsjettet

Når statsbudsjettet er klart går Norges Døveforbund inn i sin travleste periode. Det er høringer, klager, innspill og komitéarbeid. Vi forklarer hva vi gjør og hvorfor dette er viktig for deg.

Steg for steg

1. Statsbudsjettet legges frem

I begynnelsen av oktober legger Regjeringen frem forslag til statsbudsjett.

2. Søker etter relevante poster

Interessepolitiske rådgivere søker etter relevante poster i statsbudsjettet.

3. Høringsinnspill fra Norges Døveforbund

Deretter skriver vi innspill og sender til relevante komiteer i Stortinget.

4. Høringer hos Stortinget

Norges Døveforbund og andre organisasjoner søker og deltar på høringer i Stortinget. Interessepolitiske rådgiver legger frem våre synspunkter.

5. Arbeid hos Stortinget

Høringsinnspill fra Norges Døveforbund og andre organisasjoner behandles i Stortinget. De gjennomfører en omfattende debatt.

6. Endelig vedtak

Alle forslag fra komiteer skal være ferdig behandlet, og det er ikke lenger mulig å påvirke statsbudsjettet. Statsbudsjettet tas i bruk fra og med 1. januar 2025.

Pressemelding om statsbudsjettet 2025

Korte oppsummering fra høringer i Stortinget

Ordliste

Statsbudsjett

En plan som viser hvordan staten skal bruke sine penger i løpet av et år.

Poster

Spesifikke kategorier eller områder i statsbudsjettet hvor penger er avsatt.

Komité

En gruppe med politikere som har ansvar for å vurdere og gi råd om spesifikke saker.

Høringsinnspill

Skriftlige tilbakemeldinger eller forslag som sendes til myndighetene for å påvirke beslutninger.

Høring

Et møte der hvor ulike organisasjoner og interessenter kan presentere sine synspunkter og argumenter for en komité eller utvalg.

Budsjettsforslag

Forslag til statsbudsjett som regjeringen legger frem for Stortinget.