God Sommer

Tekst til video:

Jeg sender en sommerhilsen til alle.

Jeg har lagt merke til at det første halvåret har vært preget av positive hendelser i tegnspråkmiljøet, med mange fine opplevelser. For eksempel ble det arrangert vinterkonferanse for døveforeningene på Gardermoen i februar, noe som ikke hadde skjedd på tre år. Videre samarbeidet vi med Ål Folkehøyskole og kurssenter for døve om å gjennomføre organisasjonskurs for døveforeningene. Vi ser frem til å arrangere flere slike kurs i fremtiden.

Serieprogrammet «Ål Inn» ble lagt ut i februar og bidro til økt synliggjøring av tegnspråk. Den 25. mars ble nasjonal tegnspråkdag offentliggjort for første gang etter vedtak på landsmøtet i 2022. Samtidig startet Språkrådet opp med «Årets tegn» for første gang.

NDF mottok et gledelig brev fra Slottet om at Kronprins Haakon blir NDFs høye beskytter. NDF blir invitert til Slottet i september.

Etter lang ventetid leverte tegnspråkutvalget sin NOU-rapport «Tegnspråk for livet» til kultur- og likestillingsministeren i juni. Ved WFD-GA i Sør-Korea ble det endelig stemt for døveflagg etter mange års ventetid. Dette var en gledelig begivenhet som spredte seg raskt over hele verden. NDF har planer om å bestille masse flagg til døveforeningene.

Når det gjelder WFD2027, måtte vi dessverre dra tomhendte hjem uten seier. Likevel vil jeg rette en hjertelig takk til alle de frivillige som stilte opp og markedsførte i 3 dager på kongresssenteret. Vi hadde med oss 3 store bagasje på totalt 72 kg, inkludert handlenett med Ål fhs-logo, brosjyrer og andre ting. Frivillige fikk også t-skjorter med NDF-logo. En spesiell takk går til Ifrah Arale, Charlotte Vågen, Hanne Hvitvær, Camilla Høiberg og Petter Noddeland, som viste stor tålmodighet og smilte bredt mens de møtte mennesker fra mange land.

Marte Kvinnegård og Camilla Vågen fra NDFU, samt Jannicke Kvitvær og jeg selv fra NDF, deltok på WFD- og WFDYS-GA i 2 helgedager. Vi fulgte nøye med på aktivitetene ved standen. Vi vil også rette en stor takk til dem for deres bidrag.

NDF ønsker alle en fortsatt god sommer!