Døves Kulturdager i Ålesund er viktig for døve og hørselshemmede

Døve har eget kultur som involverer atferd, tradisjoner, tro, verdier, historie, humor og kunst som finnes i døvemiljøet. Vi er stolte av våre språklige og kulturelle identiteter.

Tekst til video:

Døvekultur i døvesamfunn er veldig viktig for oss døve; vi er avhengige av kultur. Kultur er bred og inkluderer tradisjoner, tro, historie, kunst, film, teater, osv. Vi døve er stolte av vårt språk og vår kultur, som er en del av vår identitet.

Tegnspråk er det viktigste kommunikasjonsmiddelet, og vi bruker tegnspråk til å kommunisere og forstå hverandre. Her i Ålesund satser vi på Kulturdager for døve, hvor mange fra ulike steder i Norge reiser til Ålesund. Det er også mulig at noen fra utlandet kommer.

Målet vårt er å skape en arena hvor alle kan oppleve kunst og kultur. Det kan også være sosiale, kulturelle, humoristiske og andre aktiviteter, som vi kan samle i en “boks” fylt med minner og opplevelser. Kulturen er også viktig for oss i forbindelse med psykisk helse, derfor arrangerer vi kulturarrangementer for døve som viser den rike kulturen i døvesamfunnet.