Høring hos Familie- og kulturkomité

Norges Døveforbund har deltatt på høring til Familie og kulturkomiteen og ba dem å følge opp tiltakene fra NOU: Tegnspråk for livet.

Kjære tegnspråkmiljøet,

I dag deltar vi fra Norges Døveforbund på høring i Familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Vi har bedt komiteen om å prioritere og følge opp tiltakene som ble foreslått i NOU-en, «Tegnspråk for livet». Det har nå gått 16 måneder siden rapporten ble lagt frem, men kun 1 av 65 tiltak er iverksatt. Dersom de fortsetter i samme tempo, vil det ta omtrent 87 år før alle tiltakene blir gjennomført.

Vi har spesielt fremhevet tre prioriterte områder for umiddelbar oppfølging:

1. Økt støtte til Norges Døveforbund, slik at vi kan styrke våre lokalforeninger.
  2. Økt mediestøtte for å sikre flere og bedre nyhetssendinger på tegnspråk.
  3. Opprettelse av tegnspråksentre i hele Norge, for å sikre tilgang til tegnspråk for alle som trenger det.

Disse tiltakene er avgjørende for å sikre fremtiden til tegnspråkmiljøet og for å oppfylle rettighetene til døve og hørselshemmede i Norge.