Bjørn Erik Thon, Likestillings- og diskrimineringsombud
Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon

Lansering av rapporten «Summen av de stadige påminnelser – funksjonshemming, mikroaggresjon og helse»

Sindre Svindal og Elisabeth Frantzen Holte deltok nylig på et viktig arrangement i regi av FAFO og Unge Funksjonshemmede. Her ble forskningsrapporten «Summen av de stadige påminnelser – funksjonshemming, mikroaggresjon og helse» lansert, en rapport som gir stemme til personer med funksjonsnedsettelser og deres erfaringer med mikroaggresjon. Det er et tankevekkende tema som angår mange av oss.

Rapporten viser hvordan personer med funksjonsnedsettelser daglig møter hatprat, systematisk diskriminering, og fornærmelser som undergraver deres menneskeverd. Det var også svært gledelig å se at arrangementet var tegnspråktolket. Uten dette hadde det kunne blitt oppfattet som en mikroaggresjon og et brudd på prinsippene om universell utforming.

Visste du at begrepet mikroaggresjon har røtter tilbake til 70-tallet da svarte borgere opplevde hverdagsdiskriminering og undertrykkelse? Begrepet ble utvidet på 2010-tallet til å omfatte andre minoriteter, inkludert funksjonshemmede. Hele 1100 personer svarte på undersøkelsen som dannet grunnlaget for rapporten, og 12 personer deltok i dybdeintervjuer. Dette gir oss en viktig innsikt i hvordan mikroaggresjon påvirker helsen til funksjonshemmede.

Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon påpekte at CRPD (FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne) må inkorporeres i menneskerettighetsloven for å sikre reell likestilling. Døve og hørselshemmede er blant de som systematisk diskrimineres, og vi ser at altfor mange unge står utenfor arbeidslivet, noe som er helt uakseptabelt.

Her er noen typiske utsagn døve/hørselshemmede får slengt mot seg:

• Så flink du er til å prate
  • Jeg kunne aldri vært døv
  • snakker V-E-L-D-I-G tydelig

Norges Døveforbund har også nylig deltatt i et audisme-seminar med Patrik Nordell fra Sverige. Vi er opptatt av et kompetanseløft, både internt og eksternt, for å øke kunnskapen om diskriminering i alle dens former, som audisme, mikroaggresjon og minoritetsstress. Vi må stå sammen for å bekjempe fordommer og sikre like rettigheter for alle.